mandag 7. juli 2014

Norske minimalisme-/forbruksblogger?


Bilde fra Vaux Vintage.

I noen år har jeg fulgt med på ymse blogger om minimalisme og å leve enkelt, alle på engelsk:

The Minimalists, Be more with less, The Nife en l'air, This kind choice, Empty emptor, Into mind og Zen habits, blant andre.

En del handler om minimalisme som livsstil (ikke som kunstretning), mens andre handler om klesindustrien. Grunnen til at jeg har likt klesbloggene er fordi jeg fra tidlig av har syntes klær er gøy og kreativt, men på et tidspunkt innså jeg at jeg har vært mildt samler. Da kom disse bloggene til nytte ved at jeg begynte å skjønne at kvantitet hemmer kreativitet og at forbruk ikke burde være en fritidsaktivitet (noe som er selvsagt ifølge mange, men jeg tror allikevel horder i Norge ubevisst har forbruk som syssel, og føler de driver med noe meningsfylt når de shopper, enten det er klær, interiørting eller teknologiske duppeditter). 


Jeg begynte å stille spørsmål ved om shopping i bruktsjapper egentlig kunne sies å være særlig mye bedre enn i kjedebutikker når endemålet er det samme: et bulende klesskap fullt av halvfine ting brukt for sjelden. Jeg har nemlig ikke vært forbruker av verste sort, på grunn av interesse for tidligere årtiers klær heller enn polyestertopper fra Monki. Allikevel måtte jeg ta et oppgjør med både årsaken til shopping og hvordan jeg tilla materielle produkter identitetsmarkering. Kanskje det er uunngåelig for mange å shoppe identitet i tenårene, og prøve forskjellige stiler, men jeg vil hevde at dette også har sammenheng med den massive reklameindustrien, tilgjengeligheten til billige produkter og sosialt press gjennom populære fjortisblogger hvor stil = ukentlig forbruk.

Det jeg har savnet har vært norske blogger om temaet, andre enn Dead Fleurette (nå nedlagt), Lost in a spotless mind, Maja Huse (begge om personlig stil), Maja Casablancas (om kunst, personlig stil og naturlig hudpleie), og funnet denne uka: Miniflyt, som jeg ufrivillig har liknende navn som (ops!). Jeg har funnet flust av danske og svenske blogger om både økologi, lavt/etisk forbruk og å leve enkelt, mens norske blogger er det færre av. Er det jeg som ikke har lett godt nok?


Uansett har jeg også lyst til å blogge selv - ikke nødvendigvis for å bidra til å fylle et tomrom på nettet, men av personlige grunner. Å skrive, skape og ansvarliggjøre meg selv med tanke på kunnskapen jeg har og får. Men det hadde vært fint med flere trosfeller i Norge, så seigt forbruk (uten å kaste ut alt det gamle) kan bli enda mer trendy.

1 kommentar:

  1. Hei, morsomt å lese at du leter etter andre norske minimalistblogger, fordi jeg fant innlegget ditt i jakten på det samme! :) Fant du noe mer, jeg ser innlegget er fra 2014?

    SvarSlett