tirsdag 9. september 2014

Tips og triks

Roskilde '08, tatt med Holga.

Enkelte ganger skulle jeg ønske jeg var litt smartere som 21-åring (som nå er seks år siden). At noen kunne fortalt meg mer om hvordan verden fungerer, og i tillegg overlesse meg med tips og triks for å takle praktiske ting og livet som sådan. Samtidig ikke. Man vil jo finne ut av ting selv, og ikke få fasiten på forhånd. Men noe a la "Kvinde, kend din kropp" (en dansk feministklassiker fra 70-tallet som jeg fikk i julegave som fjortis (FLAUT)) kunne jeg tenke meg å skrive. Bare at den ikke skulle handle om kvinnekroppen, men om kvinnesinnet, strukturer, patriarkatet og rent praktiske ting som de ville lært på husmorskolen, hadde den moderne versjonen funnes (den ville selvfølgelig hett husskolen, åpen for kvinner og menn).

Her kommer noen tips og triks i sistnevnte, praktiske kategori:

- Mobiler lader raskere i Airport-modus.
- Når du kaster frisbee, lat som om du pisker med et håndkle.
- Treig glidelås? Gnukk et stearinlys på.
- Klipp i forpakninger for å få ut rester.
- Body butter kan lages sjæl, uten å støtte multinasjonale korporasjoner som skor seg på å gjøre huden din tørr så du skal fortsette å kjøpe produktene deres.
- Lemonadeleppomade kan lages sjæl.
- Flux bedrer søvnkvaliteten, hvis man absolutt må ha laptop i senga. (Jeg er den første til å innrømme at man må det noen ganger.)
- Alle mennesker burde se minst én mensendokumentar i sitt liv.
- Kvalitet trumfer alltid kvantitet. I klesskapet, på hybelen, når det gjelder venner, alkohol, mat, litteratur, politikk og reising.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar